Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.

Statystyki dotyczące samobójstw wśród dzieci są zatrważające. W zeszłym roku 177 dzieci odebrało sobie życie. Większość z tych ofiar to nastolatki. Podejmujemy wyzwanie, by zapobiec kolejnym takim tragediom. Amelia zaangażowała się w drugą edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, która ruszyła 23 lutego 2016 roku w Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.


plakat-ostateczna-wersja_pop


W Polsce na depresję leczy się prawie 8 tysięcy dzieci i młodzieży

Wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia (za rok 2014).

Nie ma statystyk, ile dzieci się nie leczy. Obraz tej choroby u dzieci bywa inny niż u dorosłych. Oprócz typowych objawów takich jak przygnębienie, utrata energii, zainteresowań, brak apetytu, bezsenność, czy myśli samobójcze, mogą pojawić się również gorsze oceny w szkole, agresja i pobudzenie. Te objawy często są źle diagnozowane lub bagatelizowane.

Jako małolat zawsze miałem huśtawki nastroju – mówi Marek Piekarczyk, lider zespołu TSA, jeden z bohaterów książki „Twarze depresji”. – Można przejść nad tym do porządku dziennego, że ktoś, kto ma naście lat i myśli w ten sposób, że pisze „czarne” teksty, zanurza się w Dostojewskim, Hamsunie itd. Można to nazwać dojrzewaniem, buntem, ale można też powiedzieć, że jest to depresja, która ma podłoże w dzieciństwie. Nadwrażliwość rozwinęła się, gdzieś coś się zablokowało i zaczęła się depresja. Nazwanie takich stanów depresją jest właściwie początkiem leczenia.

Coraz więcej nastolatków choruje na depresję i inne zaburzenia psychiczne związane z nastrojem. Okres dojrzewania wiąże się z różnymi trudnościami, dołami, burzami hormonów. – tłumaczy Michał Pozdał, trener młodzieży, wykładowca Uniwersytetu SWPS. I dodaje: – Czasami jest to jednak coś więcej niż „tylko” dół. Zdarza się, że młoda osoba nie reaguje na zwyczajne pocieszenia, nie może wstać rano z łóżka. Chcemy uwrażliwić młodzież na ten problem, aby wiedzieli, jak go dostrzec u swoich kolegów. Chcielibyśmy im pokazać, że choroby psychiczne się zdarzają i że można z nimi żyć. Tak jak z chorym zębem idziemy do lekarza, tak z chorobą psychiczną możemy się zwrócić o pomoc do psychologa.

Stany depresyjne od dzieciństwa znane są również Kamilowi Sipowiczowi – ambasadorowi kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”: Bardzo się źle czułem przez wiele lat od młodości. Moje dzieciństwo było głęboko chore, uszkodzone i relacje między mną a moją matką były bardzo skomplikowane, niedobre. Uważam, że cud polega na tym, że jestem takim człowiekiem, jakim jestem, że jakoś się z tego wydobyłem.

Ambasadorami kampanii są również osoby, które doświadczyły depresji: Andrzej Bober (dziennikarz), Tomasz Jastrun (pisarz), Piotr Zelt (aktor). A także osoby, które osobiście nie doświadczyły tej choroby, ale postanowiły wesprzeć kampanię swoim autorytetem i zwrócić uwagę na problemy dzieci chorych na depresję: Ewa Błaszczyk (aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i Kliniki „Budzik”), Jarosław Gugała (dziennikarz telewizji Polsat, prezenter „Wydarzeń”); Marta Kielczyk (prezenterka „Panoramy” w TVP2), Maciej Orłoś (prezenter „Teleexpressu” w TVP1) i Tomasz Wolny (prezenter „Panoramy” w TVP2).

Organizatorami kampanii są: Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji.

Patronami honorowymi kampanii są: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak i Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar.

Ponadto patronami są: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.


Kampania składa się z następujących elementów:

  • konferencja prasowa 23 lutego 2016 r. o godz. 12.00 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (ul. Chodakowska 19/31, sala S305, 3 piętro, południowe skrzydło, czyli lewe od wejścia w holu głównym) z udziałem naszych ambasadorów, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich, psychologów i psychiatrów dziecięcych. Wstęp wolny.
  • bezpłatne, otwarte warsztaty i wykłady na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.
  • dwutygodniowa kampania billboardowa od 15 lutego 2016 r. w Warszawie, Krakowie, Toruniu, Bydgoszczy, Lublinie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Katowicach i Olsztynie; plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów,
  • spot telewizyjny;
  • spot radiowy;
  • wywiad telewizyjny i radiowy z mamą dziecka chorującego na depresję;
  • wywiad telewizyjny i radiowy z rodzicami nastolatki chorującej na depresję;
  • książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny, w tym dzieci.
  • strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media
  • 24 lutego od 17.30 do 20.30  – bezpłatne warsztaty dla rodziców pt. „Depresja nastolatka w kontekście rodzinnym”; prowadzenie: Monika Kiełtyka–Czech – psycholog, psychoterapeutka związana z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną w Warszawie i Warszawskim Instytutem Psychoterapii. Zapisy na warsztaty w Centrum Psychoterapii BEN: ul. Czeczota 14, Warszawa, tel. 22 844 19 00 lub 507 123 243.
  • od 22 do 26 lutego zapewniamy 10 godzin bezpłatnych konsultacji dla pacjentów u lekarzy różnych specjalności. Zapisy w Centrum Psychoterapii BEN: ul. Czeczota 14, Warszawa, tel. 22 844 19 00 lub 507 123 243 (decyduje kolejność zgłoszeń do wyczerpania puli).
Informacje o kampanii “Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” pochodzą ze strony: twarzedepresji.pl